Mijn stage wordt steeds leuker! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sanne Brugel - WaarBenJij.nu Mijn stage wordt steeds leuker! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sanne Brugel - WaarBenJij.nu

Mijn stage wordt steeds leuker!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 September 2016 | Kenia, Kisumu

Inmiddels zijn we over de helft van onze tijd hier. De eerst komende twee weken loop ik stage op de OPD, de Out Patient Department. Dat is een soort polikliniek. Je hebt daar super veel verschillende dingen; een soort consultatiebureau met een immunisationroom (vaccinaties), een kamer voor kinderen die mogelijk besmet zijn met HIV, een kamer met een arts die de baby’s checkt op basis van lengte en gewicht en daar eventuele extra voeding op aanpast. Verder wordt daar de gezondheid getest van zwangere vrouwen.
Ook heb je een deel van de OPD waar ze spiraaltjes zetten en uitstrijkjes maken, biopten maken van bijvoorbeeld de baarmoedermond of gewoon van een stukje huid, veel spreekuren met informatie over onder andere anticonceptie, wondverzorging, hechtingen zetten en verwijderen.
Ik ben deze week begonnen bij het consultatiebureau in het kamertje weer ze de kindervaccinaties zetten. Ik heb veel gezien maar mocht helaas niks doen. Meerdere keren gevraagd of ik ook injecties mocht zetten maar dat mocht echt niet…. Woensdag ging ik naar een ander kamertje bij het consultatiebureau, waar de arts zit. Dat was veel leuker. Ik mocht helpen met de baby's wegen en meten, alles noteren in hun (zoals wij dat noemen) groeiboekje. Het was super leuk om kindjes te zien huilen omdat ze het niet leuk vinden maar door een beetje gek te doen ze toch aan het lachen te krijgen zodat de rest goed kon meten en wegen. Dus dat was een beetje mijn taak de afgelopen twee dagen. haha! Ik wist inmiddels hoe het groeiboekje in elkaar zat en wat ik aan de moeder moest vragen, dus mocht ik steeds alles opschrijven. Erg leuk om zo bezig te zijn, zo voelde ik me toch nog een beetje nuttig deze week!
Woensdag mochten Marijke en ik mee naar een soort nascholing voor studenten. Het onderwerp was ondervoeding. Er werd uitgelegd wat ondervoeding precies is, welke complicaties er kunnen optreden en wat de behandeling is. Super interessant vond ik dat! Helemaal omdat ik onderhand al behoorlijk wat ondervoede kindjes had gezien.
Wat wel een beetje jammer is van de OPD, is dat er 's middags eigenlijk geen werk is daar, ze doen dan administratie. Niet echt iets waar ik perse bij hoe te zijn... Maar daar hebben we wat op bedacht!! Samen met degene binnen het ziekenhuis die alles voor ons regelt, Millicent en Sarah (mijn Keniaanse en Nederlandse coach hier) heb ik besloten dat ik vanaf volgende week elke middag bij de bevallingen ga kijken/helpen. Daar is schijnbaar altijd super veel werk te doen en kunnen ze wel wat extra handjes gebruiken. Een super oplossing dus! En helemaal omdat ik nog maar twee (!!) weken stage te gaan heb. Ik moet er alles uithalen wat ik kan natuurlijk.
Volgende week wil ik heel graag bij het kamertje met de wondverzorging hechten wil gaan kijken. En ik wil graag gaan kijken bij de spiraaltjes zetten en prikpillen (hopelijk mag ik daar wel gewoon injecteren). Genoeg te doen dus die laatste weekjes!
Momenteel bezig met mijn tas inpakken voor morgen. We gaan morgen met de groep een autorit maken van 6 uur (.......) om zaterdag te mountainbiken langs allemaal wilde dieren. Ik heb er super veel zin in en hoop dat ik goede en mooie foto's kan maken!

xxxx

  • 29 September 2016 - 18:27

    Joënna:

    Super leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Geniet er nog van! En tot snel..

  • 29 September 2016 - 18:37

    Yvonne:

    Hoi Sanne super om te lezen dat je het leuk hebt.leuk hoor deze ervaring. Geniet ervan suc6

  • 29 September 2016 - 20:27

    Ton Hoppenbrouwers:

    Leuk verslag mooi om te lezen dat je geniet succes verder

  • 29 September 2016 - 22:22

    Denise:

    Super te lezen. Goed dat je aangeeft wat je nog wil gaan zien. Dat je er alles uithaald en zoveel mogelijk wil meepakken. Xxxx

  • 02 Oktober 2016 - 13:53

    Mark Brugel:

    Hoi Sanne,
    Wat goed van je dat je zo actief bent om te gaan voor die dingen die voor jou interessant zijn!
    Ik zie dat je ook geniet van al je ervaringen daar, mooi geschreven weer hoor.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag!

    Veel succes en plezier de aankomende dagen,

    Liefs pap


  • 04 Oktober 2016 - 13:23

    Gerda Van Der Meer:

    Wat een verschil met Nederland daar in het ziekenhuis hè. Goed van je dat je een oplossing hebt gevonden voor de middagen. Heel bijzonder op de kraamafdeling ook.

    Groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hoi allemaal, Voor mijn stage in Kenia moet ik een dagboek bijhouden. Ik vind het super leuk om jullie te laten weten wat ik allemaal mee maak en wat ik allemaal doe daar. Ik doe de opleiding Doktersassistente en ga daar aan de slag in een ziekenhuis. Mijn stage duurt in totaal 7 weken. Ik hou jullie op de hoogte! xx Sanne

Actief sinds 19 April 2016
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 5548

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2016 - 20 Oktober 2016

Mijn stage in Kenia

Landen bezocht: