De eerste twee dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sanne Brugel - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sanne Brugel - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 September 2016 | Kenia, Kisumu

Na een lange vlucht waren we eindelijk woensdagochtend vroeg in Nairobi. Daar Sarah, onze "coach", en moesten we nog 3 uur wachten op onze binnenlandse vlucht naar Kisumu.
In Kisumu moesten we in een busje om naar onze compound te gaan. Dat was meteen al lachen! Aangezien iedereen 2 koffers bij had en er in totaal 8 mensen mee moesten, ging dat niet zo heel soepel. Maar wel lachen zo lekker opgepropt.
Onderweg in het busje reden we over de Keniaanse wegen en alles wat ik zag om me heen was precies zoals je het altijd in films ziet. Vrouwen met manden op hun hoofden, mensen die met een soort grote hakbijl in de grond slaan. We reden langs een soort krottenwijk, dat zag er best heftig uit. En ook echt Afrika zoals je het op tv ziet.
Eenmaal bij de compound aangekomen werden we heel hartelijk ontvangen door de eigenaren van de compound en Millicent, een van onze begeleidsters hier in Kenia. Toen we eenmaal al onze spullen in het huisje hadden gezet maakte we kennis met Consulata, ook een Keniaanse begeleidster. Het huisje zag er trouwens best leuk uit! 2 aparte slaapkamers en voor elke slaapkamer een badkamer met wc en douche.
Sarah liet ons eerst een supermarkt zien niet zover van de compound. We konden dat eten en drinken halen voor de ochtend. 's Avonds gingen we eten bij Funky Chicken, het restaurantje van Sarah en haar man. Toen zag dag 1 er al gauw op.

We gingen vandaag met Millicent al onze stages langs om te kijken waar iedereen maandag gaat starten. We gingen de ziekenhuizen af en de school voor gehandicapten. En ook toen we Millicent vroegen of we ook een basisschool mochten zien was dat geen probleem en gingen we meteen kijken! Het was jammer dat we geen foto's mochten maken in de ziekenhuizen, maar ook erg begrijpelijk. Ik zou het ook niet fijn vinden als ik daar lag en er werden foto's gemaakt. Maar ik had het wel graag willen laten zien hoor! Zo anders en zo heftig om te zien!! Ik heb alleen maar meer zin in stage gekregen zo! De basisschool was ook heel leuk. We mochten overal foto's van maken en een les bjiwonen. We mochten achterin de klas gaan zitten en kijken en ervaren hoe die kinderen les krijgen. De school voor gehandicapten was wederom ook leuk om te zien. Het was tegelijk ook een soort woongroep. Er was een huisje met slaapkamers en een huisje dat gebruikt wordt als kantine.

Het vervoer naar en van stage, naar en van het centrum en alle andere plaatsen waar we naartoe gaan, is per TukTuk! En onze Sammy, met zijn hele magere Nederlandse vocabulaire, is onze vaste chauffeur. Sammy kent kleine woordjes en zinnetjes zoals "Tot straks" "Hoe gaat het met jullie?" "Lekker weertje" en bij bijna elke hobbel of kuil in de weg (en ja die zijn er behoorlijk veel) hoor je vanachter het stuur "Hobbeltje!" Erg leuk om te horen dat hij al zoveel Nederlandse studenten heeft ontmoet.

Na nog wat gegeten te hebben tussendoor was het tijd om weer terug te gaan naar de compound om daar nog even een duik te nemen in het zwembad. Vanavond zelf koken en nog wat relaxen. Morgen met Sarah naar de grote supermarkt en de markt. Ben benieuwd!!

xxx

• 01 September 2016 - 21:50

Denise Hoppenbrouwers:

Wat een ervaring. Super meid. Er zullen er nog meer gaan volgen.
    Dikke knuffel xxx

• 02 September 2016 - 10:21

Ellie Hoppenbrouwers:

Een hele belevenis maar geniet er vooral van

• 02 September 2016 - 12:13

Kirsten:

Hoi Sanne,

Was benieuwd hoe het met je gaat in Kenia dus je moeder heeft vanmorgen op het werk veel verteld. Eigenlijk precies wat er in je verslag hebt geschreven, haha.
    Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent.

Gr. Kirsten (die ene collega van je moeder :) )

• 02 September 2016 - 20:32

Mark Brugel:

Hoi Sanne,

Fijn dat je goed aangekomen bent.
    Je hebt al behoorlijk wat indrukwekkende dingen meegemaakt:
    Nu al gelachen maar je hebt ook confronterende dingen gezien, veel in deze paar dagen.

Groetjes pap

• 03 September 2016 - 15:45

Alessia:

Wat een indrukken he san !!
    Heel erg genieten van alles !!

• 08 September 2016 - 13:53

Etienne:

leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan en wat je ervaringen zijn. Mooi dat je het goed naar je zin hebt.